Mentorstvo koje mijenja svijet: Strpljenje, upornost i zajednička odgovornost za uspjeh
Mentorstvo djece u riziku[1] jedan je od ključnih mehanizama podrške mladima koji se suočavaju s nepovoljnim životnim okolnostima. Kroz odnos s mentorom, djeca mogu razviti osjećaj sigurnosti, pripadnosti i samopouzdanja, što pozitivno utiče na njihov razvoj i buduće izbore. Međutim, uspješna provedba mentorskog programa zahtijeva suočavanje s brojnim izazovima, koji uključuju: izgradnju povjerenja, prevazilaženje emocionalnih barijera te osiguravanje kontinuiteta i dugoročnog angažmana.
Kako bi se povećala učinkovitost mentorstva, važno je primijeniti provjerene strategije i tehnike koje pomažu u prevazilaženju ovih izazova. Kvalitetna obuka i supervizija mentora dodatno osnažuju njihovu ulogu, omogućavajući im da se bolje nose s kompleksnim situacijama u radu s djecom u riziku. Osim toga, podrška institucija, škola i društvene zajednice neophodna je za dugoročnu održivost mentorskih programa i stvaranje sigurnog okruženja u kojem djeca mogu napredovati.
Ovaj članak analizira najčešće izazove u mentorstvu djece u riziku, predlaže uspješne strategije za njihovo prevazilaženje te naglašava važnost institucionalne podrške mentorima, s ciljem unapređenja praksi u ovom važnom području.
Strpljenje, upornost i srce: S kojim se izazovima suočavaju mentori?
Jedan od ključnih izazova s kojima se mentori moraju suočiti jeste izgradnja povjerenja s djecom u riziku. Djeca koja dolaze iz problematičnih pozadina često imaju negativne predrasude prema odraslima i institucijama, što redovito proizlazi iz traume ili neugodnih iskustava iz prošlosti. Zbog toga je važno da mentori pristupaju ovim odnosima s pažnjom, strpljenjem i pouzdanošću. Samo kroz dosljednu i iskrenu interakciju, mentor može steći povjerenje djeteta, što je temelj za uspješan mentorski odnos[2].
Emocionalne prepreke također predstavljaju značajan izazov u radu mentora. Obzirom da se djeca u riziku često bore s nizom emocionalnih problema, uključujući tjeskobu, depresiju i nisko samopouzdanje, mentori moraju biti pažljivi prema tim pitanjima i koristiti strategije koje pomažu djeci da se osjećaju sigurnima i podržanima.
Održavanje kontinuiteta mentorstva je još jedan izazov koji može uticati na učinkovitost mentorskih programa. Djeca u riziku često prolaze kroz česte promjene u svojim životnim okolnostima, što može otežati stalne i stabilne odnose s mentorima. Stoga, uspostavljanje dugotrajnog odnosa s djetetom zahtijeva predanost i dosljednost na strani mentora, što može biti otežano zbog ličnih obaveza, promjena u radnom okruženju ili unutrašnjih dinamika mentorskog programa[3]. Kroz redovne susrete i komunikaciju, mentori mogu pomoći djeci da se osjećaju povezano i stabilno, unatoč teškoćama s kojima se suočavaju.
Put do uspješnog mentorstva: Šta zaista djeluje?
Rad s djecom u riziku predstavlja izazovan, ali i izuzetno značajan zadatak za mentore. Uspješne mentorske relacije temelje se na povjerenju, komunikaciji i podršci. Jedna od prvih i najvažnijih strategija je uspostavljanje povjerenja između mentora i mentija. Djeca koja se susreću s teškoćama obično su sumnjičava prema odraslima, stoga je ključno da mentori pokažu dosljednost i pouzdanost. Održavanje redovitih i predvidivih sastanaka pomaže u stvaranju okruženja sigurnosti i stabilnosti[4]. Mentori trebaju slušati s empatijom, razumjeti emocije djeteta te se truditi da budu prisutni i angažovani. S vremenom, kroz gradnju povjerenja, mentor može postati figura od povjerenja koja pruža podršku i pomoć.
Emocionalna podrška izuzetno je važna tehnika koju mentori mogu koristiti. Mnogi mladi ljudi u teškim situacijama bore se s nizom psihosocijalnih problema, uključujući depresiju, anksioznost i osjećaj nesigurnosti. Mentori trebaju biti osjetljivi i spremni pružiti emocionalnu podršku, čime mogu olakšati djetetove emocionalne terete. Tehnike poput aktivnog slušanja, potvrđivanja emocija i davanja konstruktivnih povratnih informacija ključne su za jačanje emocionalne povezanosti između mentora i mentija[5].
Postavljanje jasnih, realnih ciljeva je još jedna strategija koja može biti izuzetno korisna. Mentori bi trebali raditi s djecom na definisanju kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, pružajući im putokaze prema napretku, jer na taj način, razvijanje zajedničkog akcijskog plana može osnažiti mladog čovjeka i omogućiti mu da preuzme kontrolu nad vlastitim životom.
U današnjem digitalnom dobu, korištenje tehnologije može značajno unaprijediti mentorske odnose. Virtualni sastanci, aplikacije za komunikaciju i alati za planiranje mogu poboljšati interakciju između mentora i mentija. Ova strategija omogućava mentorima da ostanu dostupni i angažovani, čak i kada se suočavaju s vremenskim ili fizičkim ograničenjima.
Mentori se također mogu fokusirati na razvoj životnih vještina kod svog mentija, a strategije kao što su grupne radionice, zajednički projekti i praktične aktivnosti, mogu pružiti djeci potrebne vještine za uspjeh u svakodnevnom životu. Uključivanje aspekata kao što su rješavanje problema, komunikacijske vještine i timski rad, mogu osnažiti djecu da se suoče s izazovima u njihovom okruženju i društvu.
Od pojedinca do sistema: Kako društvo i institucije mogu osnažiti mentorstvo?
Mentorski programi igraju ključnu ulogu u razvoju pojedinaca, osobito djece i mladih koji se nalaze u izazovnim situacijama. Međutim, uspjeh ovih programa često ovisi o podršci koju pružaju društvo i institucije.
Jedna od najvažnijih uloga društva u osnaživanju mentorstva jeste razvijanje i promicanje kulture, koja cijeni i potiče mentorski rad. Društvena prepoznatljivost mentorstva može potaknuti ljude za osposobljavanje vođenja i podržavanja mladih, što uključuje osvještavanje o važnosti mentorskih odnosa kroz edukativne kampanje, medijske projekte i javne događaje. Na taj način, društvo može stvoriti pozitivno okruženje, koje motiviše ljude da postanu mentori i da traže mentore.
Institucije, kao što su škole, nevladine organizacije i vladine agencije, mogu igrati ključnu ulogu pružanjem resursa potrebnih za uspješno vođenje mentorskih programa, a to može uključivati finansijsku podršku, obuke za mentore, kao i materijale i alate potrebne za pravilno vođenje programa[6].
Osnaživanje mentorstva također može biti rezultat saradnje između različitih institucija, kao što su obrazovne ustanove, nevladine organizacije i lokalne zajednice, a ta partnerstva omogućavaju razmjenu resursa, znanja i iskustava, stvarajući tako jaču mrežu podrške za mentore i mentije.
Društvo i institucije mogu poticati formalne programe mentorstva koji su strukturirani i evaluirani, što uključuje uspostavljanje jasnih ciljeva, standarda i praksi koje osiguravaju kvalitetu mentorstva te se takvom formalizacijom procesa, povećava odgovornost mentora, a mentiji dobivaju sistemsku podršku, koja dalje može voditi njihov razvoj[7].
U današnjem, digitalnom, svijetu, institucije također mogu iskoristiti tehnologiju za povezivanje mentora i mentija na načine koji ranije nisu bili mogući. Razvijanje online platformi za mentorstvo može olakšati pristup mentorima iz različitih područja, omogućavajući tako mladima da se povežu s odgovarajućim mentorima, bez obzira na geografske barijere i na taj način platforme mogu ponuditi resurse, forum za interakciju ali i alate za mjerenje uspješnosti mentorskih odnosa.
Kreiranje trajne promjene: Uloga mentora, institucija i zajednice u uspješnom mentorstvu
Rad s djecom u riziku predstavlja izazov koji od mentora zahtijeva specifične vještine, emocionalnu izdržljivost i sposobnost suočavanja sa složenim situacijama, koje se često temelje na duboko ukorijenjenim psihološkim i socijalnim problemima. Mentori koji rade s djecom u riziku suočavaju se s brojnim preprekama, među kojima su izgradnja povjerenja, prevladavanje emocionalnih barijera te održavanje kontinuiteta odnosa. Ovi izazovi nisu samo prepreke, već i prilike za mentorstvo koje, ako se pravilno adresira, može imati iznimno pozitivan uticaj na razvoj djeteta. Uspješno savladavanje tih prepreka ključno je za postizanje trajnih i održivih rezultata, a razvoj učinkovitih strategija, koje adresiraju ove izazove, omogućava mentorima da stvore sigurno okruženje u kojem dijete može razvijati emocionalne i socijalne vještine te se pripremiti za suočavanje s budućim izazovima.
Uspješne strategije u mentorstvu djece u riziku podrazumijevaju više od tehničkog pristupa – to je kompleksan proces, koji uključuje izgradnju međusobnog povjerenja, emocionalnu podršku, razvoj životnih vještina, postavljanje jasnih i ostvarivih ciljeva te primjenu savremenih tehnologija kao alata za komunikaciju i učenje. Svaka od ovih tehnika ima svoj specifičan učinak na razvoj djeteta, od jačanja njihove samosvijesti i samopouzdanja do poticanja mentalne otpornosti. Kroz ovakav pristup, mentori ne samo da pomažu djeci da prebrode trenutne teškoće, nego ih osnažuju da postanu samosvjesni, odgovorni i sposobni nositi se s izazovima, koji će ih pratiti u odrasloj dobi. Mentorska uloga, stoga, nije ograničena na davanje savjeta, već na pružanje kontinuirane podrške, koja uključuje emocionalno jačanje, osnaživanje potencijala i poticanje razvojnih mogućnosti, koje mogu trajno uticati na kvalitetu života samog djeteta.
Pored toga, uloga društva i institucija u osnaživanju mentorskih programa nije samo korisna, već nužna. Kroz stvaranje podržavajuće društvene i institucionalne kulture, omogućavanje pristupa resursima, razvoj i formalizaciju mentorskih programa te uvođenje tehnologije, društvo može igrati ključnu ulogu u jačanju mentorskih inicijativa. Partnerstva između organizacija, lokalnih zajednica i institucija omogućavaju usmjeravanje potrebnih resursa i stvaranje održivih programa, koji imaju dugoročan pozitivan uticaj. Ova zajednička odgovornost ne samo da doprinosi uspjehu samih mentorskih odnosa, već također, potiče društvenu transformaciju, u kojoj buduće generacije postaju bolje opremljene za suočavanje s izazovima, potičući time i ličnu i kolektivnu otpornost. S odgovarajućom institucionalnom i društvenom podrškom, mentorstvo može postati snažna platforma za promjenu, koja, ne samo da osnažuje pojedince, već doprinosi i razvoju čitavih zajednica.
Amila Ibrahimović
Vanjska saradnica Fondacije za podršku i razvoj mentorskih programa
Stariji brat, starija sestra
[1] Za pojašnjenje pojma 'djeca u riziku', pročitajte članak pod nazivom „Od osnaživanja do uspjeha-mentorstvo kao pokretačka snaga“
[2] Mirosavljević A. (2023.) „Uloga mentora u procesu izlaska mladih iz alternativne skrbi“, Odsjek za poremećaje u ponašanju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilište u Zagrebu, Zagreb
[3] Brkić T., Nikolić M. (2021) „Priručnik: Mentorski program u funkciji selektivne prevencije ovisnosti“, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu, Osijek
[4] Annie E. (2024) „Spotlight on youth mentoring, Trends, Impacts and Recommendations“, Casey Foundation,
[5] Mental Health Reaources (2023), „Exploring Youth Mental Health: 3 Mentoring Strategies That Work“
[6] People Grove, „Scaling mentorship: Why every institution should invest in formal mentorship programs“
[7] Reeves M. (2023) „The role of mentorship in organization's Diversity Initiatives“, Forbes Human Resources Council